Aktualności

TELEOPIEKA WSPIERA SOPOCKICH SENIORÓW

W Sopocie podsumowano roczny pilotaż teleopieki-systemu przywoławczego, którym objętych zostało 15 starszych, samotnych i niesamodzielnych mieszkańców Sopotu, korzystających ze wsparcia Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sopocie.

Oferowany przez nas system tym różni się od innych, że angażuje do pomocy w opiece przeszkolonych teleopiekunów, obsługujących całodobową centralę telefoniczną oraz najbliższe otoczenie osób niesamodzielnych – rodzinę, sąsiadów, znajomych i wolontariuszy – mówi Marek Wojda, prezes Fundacji Niezależni, która na zlecenie Miasta wyposażyła w urządzenia i bezpłatnie obsługuje mieszkańców Sopotu. Fundacja dokłada wszelkich starań by tworzyć tzw. komitety sąsiedzkie, które są bardzo ważnym elementem systemu teleopieki. Członkowie tych komitetów, gdy z ich sąsiadem dzieje się coś złego, zostają poproszeni przez teleopiekuna o sprawdzenie co się stało lub otwarcie drzwi profesjonalnym służbom ratunkowym. Wystarczy mieć telefon i okazać odrobinę zaangażowania, aby pomóc uratować komuś życie.

W ciągu roku, Centrum Interwencyjne Teleopieki Fundacji Niezależni, nawiązało łącznie ok. 1000 połączeń z mieszkańcami Sopotu, w tym: połączenia interwencyjne, które zakończyły się wezwaniem pogotowia (14 przypadków) lub wezwaniem osób, które tworzą komitety sąsiedzkie (36 przypadków). Wśród głównych przyczyn wymagających interwencji były m.in.: nagłe pogorszenie stanu zdrowia, duszności czy upadek. Co tydzień teleopiekunowie przeprowadzają rozmowy monitorujące stan zdrowia osób korzystających z systemów przywoławczych, wykonują również tzw. połączenia techniczne, m.in. oswajają seniorów z technologią, przypominają jak działa urządzenie, że wisiorek lub bransoletkę z przyciskiem należy nosić codziennie.

Po rocznym monitoringu, uważamy, że system przywoławczy sprawdził się i jest ważnym elementem wspierającym usługi opiekuńcze dla osób niesamodzielnych – podkreśla Anna Jarosz, dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sopocie. Teleopieka wspiera niezależność tych osób i pozwala im jak najdłużej pozostać w domu, zwiększa ich poczucie bezpieczeństwa oraz zapewnia szybką i skuteczną reakcję w sytuacji bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia. Każde z tych 50 połączeń interwencyjnych nawiązanych w roku 2013, uratowało czyjeś życie. Dlatego w przyszłym roku zamierzamy kontynuować ten projekt i zapewnić najbardziej potrzebującym mieszkańcom Sopotu, bezpłatny dostęp do teleopieki – dodaje Anna Jarosz.

System przywoławczy, który oferujemy mieszkańcom Sopotu, z jednej strony uzupełnia opiekę w miejscu zamieszkania nad osobami niesamodzielnymi, z drugiej strony, zachęca innych (w tym również aktywnych seniorów) do pomagania innym. Aktywizacja najbliższego otoczenia, pomocy sąsiedzkiej to powrót do dobrej polskiej tradycji – mówi Grażyna Sujecka-Ruła, kierownik Działu Pomocy Seniorom i Osobom Niepełnosprawnym MOPS Sopot. Zachęcamy aby zwrócić szczególną uwagę na osoby niesamodzielne, starsze, samotne, potrzebujące wsparcia, które być może mieszkają w naszym sąsiedztwie. Zajrzyjmy czasem do sąsiada, np. starszej pani, która mieszka sama. Być może potrzebuje pomocy w codziennym funkcjonowaniu albo innego wsparcia, o które wstydzi się poprosić. Jeśli widzimy osobę potrzebującą lub zaniedbaną warto zgłosić taki sygnał do Ośrodka Pomocy Społecznej. Pracownik socjalny odwiedzi taką osobę i będzie mógł jej zaproponować różne formy pomocy w zależności od indywidualnych potrzeb – dodaje Grażyna Sujecka-Ruła.

W spotkaniu podsumowującym „sopocką” teleopiekę, które miało świąteczną oprawę, uczestniczyły osoby, które korzystają z systemów przywoławczych, opiekunowie, wolontariusze, osoby tworzące „komitety sąsiedzkie”, opiekunki środowiskowe oraz pracownicy sopockiego MOPS-u i Fundacji Niezależni.

Panel dostępności WCAG 2.1

Serwis korzysta z plików cookies w zakresie opisanym w Polityce cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Przeczytaj więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close