PODPISANO TRÓJMIEJSKI STANDARD USŁUG OPIEKUŃCZYCH
Dyrektorzy Miejskich Ośrodków Pomocy Społecznej w Sopocie, Gdyni i Gdańsku, w obecności Wicemarszałka Województwa Pomorskiego Hanny Zych-Cisoń podpisali porozumienie w sprawie opracowania Trójmiejskiego Standardu Usług Opiekuńczych.
To ważny moment – podkreślała Pani Wicemarszałek, porozumienie trzech ośrodków jest dowodem na poszukiwanie kompleksowych rozwiązań w zakresie wsparcia osób starszych i niesamodzielnych. Gratuluję pomysłu – dodał Władysław Kanka – Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego. W skali kraju standardy usług opiekuńczych nie są doprecyzowane i każdy samorząd dostosowuje je do własnych potrzeb i możliwości. Cieszę się, że w Trójmieście obserwujemy jednolity kierunek działania w tym zakresie.
Z usług opiekuńczych czyli pomocy świadczonej w domu osoby niesamodzielnej w województwie pomorskim korzysta 6,5 tys. osób, w samym tylko Trójmieście ponad 2,5 tys. Ze względu na starzenie się społeczeństwa, rośnie zapotrzebowanie na tę formę wsparcia. Coraz więcej osób osiąga sędziwy wiek (powyżej 80 lat), który charakteryzuje się znacznym pogorszeniem stanu zdrowia, wymagającym opieki ze względu na brak możliwości samodzielnego zaspokajania codziennych podstawowych potrzeb, np. przygotowanie posiłku, sprzątanie, zakupy czy pomoc przy czynnościach higienicznych.
Dla osób starszych ważne jest, aby mogły jak najdłużej pozostać we własnym domu, w środowisku które znają – podkreślała Anna Jarosz – Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sopocie. Jakość opieki nad osobami starszymi to jakość ich życia, dlatego chcemy w Trójmieście budować kolację na rzecz osób niesamodzielnych i zadbać o dobrą jakość usługi świadczonej w miejscu zamieszkania. W Sopocie przybywa osób w wieku emerytalnym, które stanowią obecnie 25 % mieszkańców, stąd problemy osób starszych są nam szczególnie bliskie. Od kilku lat realizujemy lokalny program wsparcia osób objętych usługami opiekuńczymi.
Usługi opiekuńcze zlecane są najczęściej przez ośrodki organizacjom pozarządowym – dodała Katarzyna Stec – z-ca dyrektora gdyńskiego MOPS-u. Wyznaczenie i zastosowanie standardów, m.in. niezbędnych kwalifikacji opiekunki, określenie warunków i zakresu świadczenia usługi, wpłynie na poprawę jakości życia osób niesamodzielnych.
Najważniejsze jest dostosowanie wsparcia do potrzeb osób starszych – podsumowała Anna Sobota – z-ca dyrektora gdańskiego MOPS-u. Rozpoczynamy współpracę w zakresie pomocy osobom niesamodzielnym ale widzimy więcej wspólnych obszarów działania. Możemy wykorzystać nawzajem swoje doświadczenia i wspólnie szukać rozwiązywania problemów społecznych mieszkańców Trójmiasta.