Nadchodzą chłody, bądźmy wrażliwi na osoby potrzebujące

Okres zimowy to szczególnie trudny czas dla osób w kryzysie bezdomności, ale także starszych, samotnych, niesamodzielnych. Nadchodzą chłody, pogorszenie pogody, dlatego tak ważne jest, byśmy szczególnie teraz zwracali uwagę na osoby, które nie mają zapewnionych odpowiednich warunków do życia.

– Pamiętajmy o osobach potrzebujących, zapytajmy samotnego sąsiada jak sobie radzi, czy ma ciepło w mieszkaniu i zapewniony posiłek. Każda osoba, która potrzebuje wsparcia, może liczyć na naszą pomoc – mówi Andrzej Czekaj, dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sopocie.

Wszelkie niepokojące sygnały można kierować do służb miejskich: Ośrodka Pomocy Społecznej w Sopocie, Policji lub Straży Miejskiej. W sytuacji kryzysowej, zagrażającej życiu i zdrowiu najlepiej zadzwonić na numer interwencyjny 112.

Osobom w kryzysie bezdomności miasto zapewnia posiłek, schronienie, zaspokojenie niezbędnych potrzeb. Pomaga w wyjściu z bezdomności i usamodzielnieniu. Nie wszyscy jednak chcą z takiej pomocy skorzystać.

– Pracownicy socjalni motywują osoby w kryzysie bezdomności, szczególnie te przebywające w miejscach niemieszkalnych, do zmiany swojego życia. Wspierają w podjęciu tej decyzji i zachęcają do skorzystania z oferowanej pomocy – podkreśla Maciej Azarewicz, koordynator Zespołu ds. Osób Bezdomnych MOPS Sopot. – Jednak nie możemy nikogo zmusić. Dlatego w okresie zimowym ważne jest monitorowanie miejsc niemieszkalnych, rozmowa z przebywającymi tam osobami i motywowanie do skorzystania ze schroniska czy noclegowni.

Pracownicy socjalni sopockiego MOPS wspólnie z funkcjonariuszami Straży Miejskiej lub Policji przez cały rok sprawdzają miejsca niemieszkalne, zimą służby robią to częściej.

Szeroka oferta wsparcia dla osób doświadczających bezdomności

Sopot współpracuje z organizacjami pozarządowymi, którym zleca i finansuje zapewnienie noclegu, schronienia oraz wyżywienia osobom w kryzysie bezdomności. Każda osoba, jeśli wyrazi na to zgodę, może zostać skierowana do schroniska lub noclegowni.

Gdy temperatura odczuwalna spada poniżej -5 °C, miasto we współpracy z Caritasem uruchamia Zimowy Punkt Interwencyjny, który znajduje się w siedzibie Caritasu przy al. Niepodległości 778. Osoby doświadczające bezdomności mogą tam przebywać w godzinach wieczornych i nocnych (18.00-7.00) w ciepłym pomieszczeniu, przy gorącej herbacie. Mogą również skorzystać z łaźni oraz otrzymać ciepłą zupę.

Od 29 listopada będzie kursował w Sopocie Autobus SOS, mobilna forma wsparcia, która sprawdziła się podczas poprzednich zim. Sopot dołączył do akcji prowadzonej przez Gdańsk, a realizowanej przez Towarzystwo Wspierania Potrzebujących „Przystań” w grudniu 2018 r. Specjalny autobus, w którym można otrzymać gorącą zupę, czystą zimową odzież, a w razie potrzeby również pomoc ratownika medycznego, będzie zatrzymywał się w górnej części ul. Bohaterów Monte Cassino, codziennie ok. godz. 19.15. Ok. godz. 20.00 autobus wyruszy do Gdańska, gdzie będzie miał kilka postojów.  W autobusie osoby potrzebujące będą mogły również porozmawiać z pracownikiem socjalnym lub streetworkerem o różnych możliwościach wsparcia i wyjścia z bezdomności.

Nie bądź obojętny!

Corocznie w Sopocie prowadzona jest akcja informacyjna pod hasłem „Nie bądź obojętny”. W przestrzeni miejskiej, w spółdzielniach mieszkaniowych oraz kościołach pojawiają się ulotki i plakaty, by zwracać uwagę na osoby w kryzysie bezdomności i powiadamiać odpowiednich służb, które zajmują się wsparciem.

W sopockich szkołach od 10 lat pracownicy socjalni prowadzą „lekcje wrażliwości”. Rozmawiają z młodzieżą o starości a także o bezdomności, informują co należy robić w przypadku spotkania osoby doświadczającej bezdomności, szczególnie w okresie zimowym, o tym jak mądrze i skutecznie pomagać.

Sopockie służby przypominają najważniejsze zasady:

  • jeśli widzisz osobę potrzebującą pomocy, w szczególności doświadczającą bezdomności, z niepełnosprawnością, starszą, samotną – zawiadom odpowiednie służby;
  • nie dawaj pieniędzy, posiłku, napoju osobie w kryzysie bezdomności, w ten sposób utwierdzisz ją w przekonaniu że może pozostać na „ulicy”, co w przypadku mrozu może doprowadzić do tragedii;
  • zabezpiecz miejsca typu: altanki, wiaty śmietnikowe, pustostany, przyczepy.

Nie bądź obojętny! Reaguj! Twoja wrażliwość może uratować czyjeś życie!

Wsparciem osób bezdomnych zajmuje się Zespół ds. Osób Bezdomnych w Dziale Pracy Socjalnej MOPS Sopot, al. Niepodległości 759 a, tel. 58 551 40 54, godziny przyjęć interesantów: poniedziałek – piątek w godz. 8.00-15.00. W okresie pandemii czynny jest całodobowy numer interwencyjny MOPS Sopot, tel. 58 551 17 10.

Formy pomocy dla osób w kryzysie bezdomności

Posiłek

  • Jadłodajnia Caritas, Sopot, al. Niepodległości 778
  • pon.-pt, w godz. 12.30-13.30
  • sob.-niedz., w godz. 13.00-14.30

Autobus SOS (kursuje od 29 listopada 2021 do 31 marca 2022, z możliwością przedłużenia)

  • codziennie, godz. 19.15 -20.00 – Sopot, ul. Bohaterów Monte Cassino, w okolicach kościoła
  • ciepła zupa, wydawanie odzieży
  • wsparcie streetworkera, pracownika socjalnego, ratownika medycznego

Łaźnia i wydawanie odzieży

  • Caritas Sopot, al. Niepodległości 778
  • kobiety – wtorek, w godz. 8.00-11.00
  • mężczyźni – poniedziałek i czwartek, w godz. 8.00-11.00

Punkt wydawania odzieży, ul. Królowej Jadwigi 6, Sopot

  • Towarzystwo Pomocy im. św. Brata Alberta Koło Gdańskie
  • poniedziałki godz. 15.00-17.00, środy godz. 9.00-11.00, tel. 58 550 10 02

Miejsca noclegowe (bez skierowania)

  • Zimowy Punkt Interwencyjny, Caritas Sopot, al. Niepodległości 778
  • działa przy mroźnej pogodzie (ok. -5 °C)
  • codziennie, w godz. 18.00-7.00, gorąca herbata

Ogrzewalnia, Gdańsk, ul. Mostowa 1 a

  • codziennie, w godz. 18.00-8.00 (mężczyźni)
  • dojazd z Gdańska Głównego autobus nr 123 w kierunku „Równa” do przystanku Dolna Brama

 

Źródło: sopot.pl

Fot. Fotobank.PL/UMS

 

Serwis korzysta z plików cookies w zakresie opisanym w Polityce cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Przeczytaj więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close