Spotkanie z dietetykiem „Środowiskowy Dom dla środowiska lokalnego. Nowa odsłona piramidy żywienia’’.

W Środowiskowym Domu Samopomocy-Ośrodku Adaptacyjnym sopockiego MOPS-u odbyło się kolejne spotkanie z dietetykiem, Panią Katarzyną Andruszkiewicz z gabinetu dietetycznego ,,Dietamed’’. To drugie z kolei przedsięwzięcie zorganizowane przez Ośrodek Adaptacyjny dedykowane społeczności lokalnej pod hasłem „Środowiskowy Dom dla środowiska lokalnego. Nowa odsłona piramidy żywienia’’. Pani dietetyk omawiała nowe aspekty i zagadnienia związane ze zdrowym odżywianiem, które pojawiły się w związku ze zmianami wprowadzonymi przez WHO – Światową Organizację Zdrowia w piramidzie żywienia. Przede wszystkim należy podkreślić, że jest to “Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej”.

Program spotkania obejmował prezentację multimedialną oraz możliwość bezpośredniego zadawania pytań.

W spotkaniu udział wzięli m.in. seniorzy z klubów seniora, emeryci-nauczyciele ze Związku Nauczycielstwa Polskiego  w Sopocie, wolontariusze wspierający projekt FEAT- Europejski Fundusz Pomocy Najbardziej Potrzebującym (realizowany wspólnie przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Sopocie oraz Polski Komitet Pomocy Społecznej w Sopocie), uczestnicy grupy kulinarnej Działu Pracy Socjalnej sopockiego MOPS oraz Ośrodka Adaptacyjnego.

Uczestnicy spotkania byli bardzo zainteresowani nową piramidą żywieniową, zadawali dużo pytań, a seniorzy szczególnie dopytywali o odżywianie w chorobach występujących w podeszłym wieku.

Miły akcentem był dietetyczny poczęstunek przygotowany przez uczestników pracowni kulinarnej Środowiskowego Domu Samopomocy-Ośrodka Adaptacyjnym pod kierunkiem terapeuty.

Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej”

U podstawy piramidy znajduje się aktywność fizyczna – rozumiana nie tylko jako typowy sport ale także: chodzenie po schodach, spacer, nordic walking, etc. Codziennie na aktywność fizyczną powinniśmy poświęcić przynajmniej 30-45 minut.

Produkty, które znajdują się u podstawy piramidy powinny być spożywane częściej i w większej ilości, czym wyżej, tym spożycie powinno być rzadsze. Co ważne: są to zalecenia dla osób zdrowych. Niektóre schorzenia mogą wymagać indywidualnej diety.

Ogólnie rekomenduje się spożycie 4-5 posiłków w regularnych odstępach czasu. Podstawą diety są warzywa i owoce – w praktyce powinny one stanowić aż połowę tego co jemy. Istotne są też proporcje, bo 3/4 powinny stanowić warzywa, mniej zaś owoce.

Na wyższym szczeblu znajdują się produkty zbożowe – co istotne: rekomenduje się spożycie produktów pełnoziarnistych, bo to one są zdrowszym wariantem.

Dalej pojawia się nabiał – np. 2 szklanki mleka, który można też zastąpić innym produktem mlecznym, takim jak jogurty naturalne, kefiry.

Dwa najwyższe szczeble to produkty, których często nadużywamy – mięsa. Warto aby zamiast czerwonego mięsa, które powinniśmy jeść sporadycznie – pojawiały się w diecie nasiona roślin strączkowych, ryby, jaja, chude mięso. Ma to znaczenie szczególnie w unikaniu spożycia dużej ilości nasyconych kwasów tłuszczowych.

Najwyżej znajdziemy tłuszcze. Warto zwrócić uwagę na to jakie tłuszcze wybieramy – raczej odradza się spożywanie dużej ilości tłuszczów zwierzęcych. Warto zastępować je tłuszczami roślinnymi – np. olej rzepakowy, oliwa z oliwek.

Z diety warto eliminować: cukier, słodycze (które można zastąpić owocami) oraz sól (aby jedzenie było smaczne, można wykorzystać zioła). Nie warto pić alkoholu, natomiast należy pić wodę (ok. 1,5 litra dziennie).