AktualnościWażneWydarzenia

Dodatek do energii elektrycznej dla osób korzystających z koncentratora tlenu lub respiratora

Od 28 października do 30 listopada 2024 r. będzie można składać wnioski o dodatek do energii elektrycznej dla osób korzystających z koncentratora tlenu lub respiratora. To pierwszy nabór wniosków, którego przedmiotem wsparcia są koszty energii elektrycznej związane ze zwiększonym jej zużyciem w związku ze stałym, intensywnym korzystaniem z obu urządzeń. Drugi nabór wniosków rozpocznie się 1 stycznia 2025 r.

Kto może uzyskać środki na dofinansowanie energii elektrycznej?

Osoba posiadająca stopień niepełnosprawności (w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności), która korzysta z koncentratora tlenu lub respiratora
w ramach świadczenia udzielanego przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej, czyli będąca pod opieką zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni, ośrodka albo zespołu domowego leczenia tlenem.

Jaki jest przedmiot pomocy?

Jest to dodatek na pokrycie kosztów opłaty za energię elektryczną w formie refundacji  kosztów energii elektrycznej w związku ze stałym, intensywnym korzystaniem z koncentratora tlenu lub respiratora.

Jaka jest wysokość pomocy?

100 zł miesięcznie. Refundacja obejmuje koszty poniesione od dnia 1 lipca 2024 r.
Przykładowo:

  • jeśli złożysz wniosek w październiku 2024 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: lipiec-wrzesień (3 miesiące – 300 zł),
  • jeśli złożysz wniosek w listopadzie 2024 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: lipiec-październik (4 miesiące – 400 zł).

Jak często można składać wniosek?

Okres objęty refundacją kosztów opłaty za energię nie może być dłuższy niż 6 miesięcy (600 zł) i krótszy niż 3 miesiące (300 zł).

Można złożyć wniosek o dodatek za każdy miniony miesiąc. Pierwszy miesiąc, za który można przyznać dodatek, to lipiec 2024 r. Przysługuje tylko jeden dodatek za każdy miesiąc w roku.

Do którego programu złożyć wniosek o dodatek do energii elektrycznej?

Do programu „Aktywny samorząd”, w którym wprowadzone zostało nowe zadanie – pomoc
w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej (Obszar E).

Co zawiera wniosek? Jakie są załączniki?

Tylko najpotrzebniejsze dane i załączniki.

Przygotuj skan lub kopię swojego orzeczenia o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności. Potrzebne będzie również zaświadczenie potwierdzające, że korzystasz z respiratora lub koncentratora tlenu (lub z obu urządzeń).

Pamiętaj, że rozpatrywany jest tylko kompletny wniosek – tzn. zawierający wszystkie wymagane dane i załączniki.

Sprawdź zaświadczenie potwierdzające korzystanie z respiratora lub koncentratora tlenu!  

Pamiętaj, że to podstawa do wypłaty dodatku w ramach Twojego wniosku. Sprawdź, czy wypełnione zaświadczenie zawiera wszystkie dane i czy zostało poprawnie podpisane.

Zaświadczenie może być:

  • podpisane (wraz z pieczątką imienną) przez lekarza lub lekarza specjalistę lub fizjoterapeutę lub pielęgniarkę z zespołu realizującego świadczenie długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/ zespołu domowego leczenia tlenem,

albo

  • opieczętowane przez świadczeniodawcę (placówkę medyczną, która realizuje dla Ciebie opiekę domową) i podpisane przez osobę upoważnioną przez tę placówkę.

Formularz zaświadczenia dostępny pod adresem: Zaświadczenie o korzystaniu ze świadczenia zdrowotnego – załącznik do wniosku w Obszarze E (pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej) – Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (pfron.org.pl)

Jeśli zaświadczenie będzie wypełniane elektronicznie, to pobierz formularz w formacie pdf.

Zaświadczenie wypełnione elektronicznie, może być również podpisane elektronicznie.

Gdzie złożyć wniosek?

Wnioski prosimy składać w wersji elektronicznej w Systemie Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON (SOW).

Aby wypełnić wniosek w Systemie Obsługi Wsparcia (SOW), wykonaj następujące kroki:

  1. Zaloguj się do SOW: Wejdź na stronę https://sow.pfron.org.pl/i zaloguj się na swoje konto. Jeśli nie masz konta, musisz je najpierw założyć: Rejestracja | SOW System Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON
  2. Wybierz odpowiedni wniosek: Po zalogowaniu się, przejdź do sekcji wniosków i wybierz wniosek dotyczący Obszaru E.
  3. Wypełnij wniosek: Postępuj zgodnie z instrukcjami na ekranie, wypełniając wszystkie wymagane pola. Możesz skorzystać z kreatora wniosków, który ułatwi Ci proces aplikacji.
  4. Załącz wymagane dokumenty: Do wniosku dołącz wszystkie niezbędne dokumenty, takie jak orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, zaświadczenie o korzystaniu ze świadczenia zdrowotnego, itp.

Nie zapomnij aby we wniosku:

  • wpisać prawidłowy numer PESEL – przed wypłatą środków każdorazowo go sprawdzamy; jeśli będzie nieprawidłowy, pieniądze (dodatek) nie będzie przekazany,
  • wpisać nazwę i numer swojego rachunku bankowego, na który mamy przekazać dodatek – właścicielem lub współwłaścicielem rachunku bankowego może być także Twój pełnomocnik lub opiekun prawny,
  • złożyć wszystkie wymagane oświadczenia poprzez kliknięcie odpowiedniego pola w systemie SOW. Mimo, że oświadczenia zawierają sporo treści, to Ty musisz tylko kliknąć odpowiednie pole w SOW.

Pamiętaj wniosek musi być przez Ciebie podpisany!

Możesz również dać pełnomocnictwo (nawet w zwykłej formie pisemnej) osobie, która za Ciebie zarejestruje wniosek w naszym systemie. Wzór takiego pełnomocnictwa znajdziesz pod adresem: Pełnomocnictwa w SOW w zwykłej formie pisemnej – portal informacyjny SOW (pfron.org.pl)).

W systemie SOW znajdziesz różne formy pomocy przy wypełnieniu wniosku: pomoc kontekstową, bezpłatną infolinię, mobilnego asystenta, możliwość wykorzystywania wprowadzonych danych w przyszłości – w trakcie aplikowania o kolejne wsparcie itd.

W przypadku pytań dotyczących korzystania z systemu SOW, dostępny jest kontakt telefoniczny i mailowy:

  • bezpłatna Infolinia dostępna w dni robocze w godzinach 9.00 – 17.00 numer 800 889 777 lub
  • sow@pfron.org.pl

Nie musisz:

  • być wskazany jako bezpośredni płatnik rachunku za energię elektryczną – wiemy, że gospodarstwo domowe opiera się na wspólnocie praw i obowiązków jego członków,
  • gromadzić dla nas rachunków potwierdzających wnoszenie opłat za energię elektryczną – wiemy, że potwierdzenie korzystania z koncentratora tlenu lub respiratora oznacza, że takie koszty są rzeczywiste,
  • czekać na zawarcie umowy – dodatek zostanie przekazany na podstawie Twojego wniosku.

Kto obsługuje Twój wniosek?

Wnioski są rozpatrywane przez samorząd powiatowy właściwy dla miejsca zamieszkania Wnioskodawcy>
Mieszkańców Sopotu obsługuje:
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Sopocie, Zespół ds. Rehabilitacji Społecznej, ul. Kolejowa 14, pok. 0-5, tel. 58 555 15 76.

Co po złożeniu wniosku?

Czekaj na informację w systemie SOW, czy wniosek został przyjęty do realizacji. Jeśli tak, to wkrótce otrzymasz przyznany dodatek na rachunek bankowy wskazany we wniosku, Jeśli nie, to otrzymasz informację dlaczego wniosek nie może być zrealizowany.

Dokumenty do pobrania

 Zaświadczenie o korzystaniu ze świadczenia zdrowotnego – wypełnij elektronicznie.pdf (1 MB)

Źródło: pfron.pl

Panel dostępności WCAG 2.1

Serwis korzysta z plików cookies w zakresie opisanym w Polityce cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Przeczytaj więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close