TELEOPIEKA WSPIERA POMORSKICH SENIORÓW

W Sopocie odbyła się konferencja inaugurująca system teleopieki w województwie pomorskim. Gościem spotkania był Senator RP Pan Mieczysław Augustyn, Przewodniczący Komisji Rodziny i Polityki Społecznej.

Podczas konferencji zatytułowanej „Możliwości rozwoju opieki nad osobami niesamodzielnymi z wykorzystaniem teleopieki”, zorganizowanej przez Miasto Sopot oraz Fundację Innowacji Wspierających Niezależność Życia Seniorów EQUINOXE zaprezentowane zostały nowe rozwiązania w zakresie wsparcia opieki nad seniorami.

Podczas otwarcia sopockiej konferencji Prezydent Miasta Sopotu Pan Jacek Karnowski podkreślił jak ważne jest podejmowanie przez samorządy inicjatyw w celu zapewnienia wsparcia dla seniorów.

Senator RP Pan Mieczysław Augustyn, Przewodniczący Komisji Rodziny i Polityki Społecznej przybliżył zebranym projekt ustawy o pomocy osobom niesamodzielnym. Podkreślił, że Sopot jest innowacyjny w zakresie wprowadzania wielu rozwiązań w zakresie polityki społecznej. W obliczu starzenia się polskiego społeczeństwa konieczne jest uporządkowanie systemu opieki nad osobami niesamodzielnymi – przekonywał senator Augustyn. Przedstawione założenia zmian zakładają zdefiniowanie pojęcia niesamodzielności, opracowanie kryteriów jej orzekania oraz katalogu przysługujących osobom niesamodzielnym świadczeń dostępnych na podstawie specjalnych czeków (tzw. czeków opiekuńczych). Senator podkreślał, że jednym z kluczowych rozwiązań wspomagających osoby niesamodzielne może stać się teleopieka.

Nowe usługi w formie teleopieki mogą zapewnić wsparcie dla osób starszych poprzez rozwiązania technologiczne oraz rozwijaną przy teleopiece instytucję samopomocy –podkreślał Pan Marek Wojda Prezes Zarządu Fundacji Innowacji Wspierających Niezależność Życia Seniorów EQUINOXE. Teleopieka to system przywoławczy, którego celem jest natychmiastowa pomoc zgłaszającemu – działa 24 h, 7 dni w tygodniu. To 4 szybkie i proste etapy uzyskania pomocy w nagłym zdarzeniu – wskazywał Pan Marek Wojda.

  1. Zgłoszenie – poprzez przyciśnięcie guzika w nadajniku (bransoletka lub wisiorek) senior aktywuje połączenie z centralą.
  2. Odbiór zgłoszenia – zgłoszenie dociera do centrali, bez użycia telefonu Abonent może poprzez niewielki przekaźnik podjąć rozmowę z osobą dyżurującą.
  3. Reakcja na zgłoszenie – w przypadkach tego wymagających osoba dyżurująca natychmiast uruchamia interwencję możliwie jak najszybszą drogą (rodzina, przyjaciele, sąsiedzi, komitet sąsiedzki) i jednocześnie, jeżeli sytuacja tego wymaga informuje służby systemu 112 pozostając jednocześnie w kontakcie z seniorem.
  4. Kontrola – dyżurny pozostając w ciągłym kontakcie monitoruje przebieg interwencji aż do jej zakończenia i kontroluje czy wszystkie problemy zostały rozwiązane o czym informuje rodzinę i (lub) instytucje pomocy rodzinnej.

W trakcie sopockiej konferencji zainaugurowano system teleopieki w kilku samorządach województwa pomorskiego. Wytypowani przez samorządy seniorzy z  Sopotu, Gdańska, Pruszcza Gdańskiego, Kościerzyny oraz Chojnic otrzymali w ramach pilotażu w obecności przedstawicieli władz tych miejscowości urządzenia do teleopieki. System przywoławczy oferowany przez Fundację Equinoxe różni się od innych tym, że włącza w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia bezpośrednio najbliższe otoczenie – rodzinę, sąsiadów, znajomych. Osoby starsze najlepiej czują się we własnym, dobrze im znanym środowisku – podkreśla Anna Jarosz, dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sopocie. Teleopieka daje właśnie taką możliwość i dlatego może być ważnym elementem wspierającym usługi opiekuńcze.

Serwis korzysta z plików cookies w zakresie opisanym w Polityce cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Przeczytaj więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close