UWAŻAJ CO PODPISUJESZ! NIE DAJ SIĘ OSZUKAĆ!
Co zrobić jeśli pod wpływem impulsu, namowy lub wprowadzenia w błąd podpisaliśmy niekorzystną dla siebie umowę? Czy mamy szansę jakoś się z tego „wyplątać”?
Co zrobić kiedy nadawca żąda zapłaty za przesyłkę, której nie zamawiałeś, np. książkę czy kolekcję pamiątkowych monet? A jeśli Twoi rodzice podczas pokazu kupili „na raty” trzeci zestaw garnków po „promocyjnej cenie”, którego nie potrzebują i na dodatek okazało się, że cena tych garnków jest mocno zawyżona. A może do babci zadzwonił miły Pan oferując zmianę operatora telekomunikacyjnego i bardziej korzystne warunki ale przemilczał kilka istotnych informacji.
W Urzędzie Miasta Sopotu odbyło się spotkanie prowadzone przez prawnika oraz rzecznika konsumentów, które jest elementem kampanii informacyjno – edukacyjnej „Nie daj się oszukać!”. Uczestnicy spotkania otrzymali specjalnie przygotowany poradnik, który zawierał m.in. wskazówki jak wypisać się z niechcianej, niekorzystnej umowy oraz informacje gdzie można uzyskać bezpłatną pomoc. Bezpośrednio po spotkaniu można było skorzystać z indywidualnych bezpłatnych porad.
– W ostatnim czasie coraz więcej słyszymy o nieuczciwych praktykach i pseudopromocjach, których ofiarą pada wiele osób, w szczególności osoby starsze – mówi Anna Jarosz, Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sopocie, współorganizator kampanii. Często pod wpływem namowy lub wprowadzenia w błąd kupują drogie towary, których tak naprawdę nie potrzebują, zawierają kosztowne umowy nie rozumiejąc ich treści, nierzadko nawet ich nie czytając. Może to doprowadzić do poważnych problemów finansowych i w konsekwencji do sytuacji kryzysowej – braku środków do życia – podkreśla Anna Jarosz. Dlatego poprzez kampanię „Nie daj się oszukać!” chcemy zwrócić uwagę na ten problem i uświadomić ryzyko zawierania umowy pod wpływem impulsu czy namowy, bez dokładnego jej przeczytania i zrozumienia oraz wynikających z tego konsekwencji – dodaje dyrektor sopockiego MOPS-u.
– Nieuczciwi przedsiębiorcy wykorzystują niewiedzę klientów i w wielu przypadkach nie informują o prawie odstąpienia od umowy – mówi Agata Iwaniuk, kierownik Biura Porad Prawnych Informacji Obywatelskiej w Gdyni, współorganizator kampanii. Dlatego warto znać swoje prawa, przeczytać dokładnie umowę przed jej podpisaniem, sprawdzić wiarygodność firmy oraz postanowienia o wypowiadaniu umów.
– Najważniejsza zasada, którą warto zapamiętać. Jeśli podpisaliśmy umowę poza lokalem przedsiębiorcy (np. na pokazie towaru, czy w domu z akwizytorem) lub na odległość (np. przez internet) w terminie 10 dni od zawarcia umowy możemy od niej odstąpić bez podawania przyczyny. Na adres sprzedawcy należy wysłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy oraz zwrócić w stanie nienaruszonym towar, który zakupiliśmy – podkreśla Agata Iwaniuk. Jeśli umowa została zawarta pod wpływem podstępu lub błędu, np. przy zmianie operatora telekomunikacyjnego czy dostawcy energii, zostaliśmy celowo wprowadzeni w błąd lub gdy osoba, z którą zawarliśmy umowę nie wyprowadziła nas z błędu, umowę można unieważnić. Należy złożyć pisemne oświadczenie woli o uchyleniu się od skutków prawnych, w terminie do roku od wykrycia błędu.
Jeśli nie rozumiemy zapisów umowy lub mamy problem z jej rozwiązaniem, warto poprosić o pomoc prawnika lub rzecznika konsumentów. W większości miast można znaleźć instytucje i organizacje, które udzielają porad prawnych bezpłatnie. W każdym powiatowym mieście, najczęściej w siedzibie Starostwa Powiatowego lub w Urzędzie Miasta znajdziemy rzecznika konsumentów, do którego możemy zwrócić się po poradę.