UWAŻAJ CO PODPISUJESZ! NIE DAJ SIĘ OSZUKAĆ!

Co zrobić jeśli pod wpływem impulsu, namowy lub wprowadzenia w błąd podpisaliśmy niekorzystną dla siebie umowę? Czy mamy szansę jakoś się z tego „wyplątać”?

Co zrobić kiedy nadawca żąda zapłaty za przesyłkę, której nie zamawiałeś, np. książkę czy kolekcję pamiątkowych monet? A jeśli Twoi rodzice podczas pokazu kupili „na raty” trzeci zestaw garnków po „promocyjnej cenie”, którego nie potrzebują i na dodatek okazało się, że cena tych garnków jest mocno zawyżona. A może do babci zadzwonił miły Pan oferując zmianę operatora telekomunikacyjnego i bardziej korzystne warunki ale przemilczał kilka istotnych informacji.

W Urzędzie Miasta Sopotu odbyło się spotkanie prowadzone przez prawnika oraz rzecznika konsumentów, które jest elementem kampanii informacyjno – edukacyjnej „Nie daj się oszukać!”. Uczestnicy spotkania otrzymali specjalnie przygotowany poradnik, który zawierał m.in. wskazówki jak wypisać się z niechcianej, niekorzystnej umowy oraz informacje gdzie można uzyskać bezpłatną pomoc. Bezpośrednio po spotkaniu można było skorzystać z indywidualnych bezpłatnych porad.

– W ostatnim czasie coraz więcej słyszymy o nieuczciwych praktykach i pseudopromocjach, których ofiarą pada wiele osób, w szczególności osoby starsze – mówi Anna Jarosz, Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sopocie, współorganizator kampanii. Często pod wpływem namowy lub wprowadzenia w błąd kupują drogie towary, których tak naprawdę nie potrzebują, zawierają kosztowne umowy nie rozumiejąc ich treści, nierzadko nawet ich nie czytając. Może to doprowadzić do poważnych problemów finansowych i w konsekwencji do sytuacji kryzysowej – braku środków do życia – podkreśla Anna Jarosz. Dlatego poprzez kampanię „Nie daj się oszukać!” chcemy zwrócić uwagę na ten problem i uświadomić ryzyko zawierania umowy pod wpływem impulsu czy namowy, bez dokładnego jej przeczytania i zrozumienia oraz wynikających z tego konsekwencji – dodaje dyrektor sopockiego MOPS-u.

– Nieuczciwi przedsiębiorcy wykorzystują niewiedzę klientów i w wielu przypadkach nie informują o prawie odstąpienia od umowy – mówi Agata Iwaniuk, kierownik Biura Porad Prawnych Informacji Obywatelskiej w Gdyni, współorganizator kampanii. Dlatego warto znać swoje prawa, przeczytać dokładnie umowę przed jej podpisaniem, sprawdzić wiarygodność firmy oraz postanowienia o wypowiadaniu umów.

– Najważniejsza zasada, którą warto zapamiętać. Jeśli podpisaliśmy umowę poza lokalem przedsiębiorcy (np. na pokazie towaru, czy w domu z akwizytorem) lub na odległość (np. przez internet) w terminie 10 dni od zawarcia umowy możemy od niej odstąpić bez podawania przyczyny. Na adres sprzedawcy należy wysłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy oraz zwrócić w stanie nienaruszonym towar, który zakupiliśmy – podkreśla Agata Iwaniuk. Jeśli umowa została zawarta pod wpływem podstępu lub błędu, np. przy zmianie operatora telekomunikacyjnego czy dostawcy energii, zostaliśmy celowo wprowadzeni w błąd lub gdy osoba, z którą zawarliśmy umowę nie wyprowadziła nas z błędu, umowę można unieważnić. Należy złożyć pisemne oświadczenie woli o uchyleniu się od skutków prawnych, w terminie do roku od wykrycia błędu.

Jeśli nie rozumiemy zapisów umowy lub mamy problem z jej rozwiązaniem, warto poprosić o pomoc prawnika lub rzecznika konsumentów. W większości miast można znaleźć instytucje i organizacje, które udzielają porad prawnych bezpłatnie. W każdym powiatowym mieście, najczęściej w siedzibie Starostwa Powiatowego lub w Urzędzie Miasta znajdziemy rzecznika konsumentów, do którego możemy zwrócić się po poradę.

Serwis korzysta z plików cookies w zakresie opisanym w Polityce cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Przeczytaj więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close